Πολιτικές εξελίξεις πυροδότησαν οι Ευρωεκλογές 2024. Οι πολίτες της Γηραιάς Ηπείρου κλήθηκαν να αποφασίσουν για το μέλλον της, χωρίς όμως να περνούν απαρατήρητα τα υψηλά ποσοστά αποχής σε αρκετές χώρες της Ένωσης.
Ομάδα αναλυτών της Clip News αξιοποίησε άμεσα εκατοντάδες χιλιάδες δεδομένων από το προσφιλές X (Twitter) μέσω της διαδραστικής Brandwatch, πλατφόρμας social listening και consumer insights. Στόχος να γίνει κατανοητό το «τι είπε ο κόσμος» για το θέμα την τελευταία εβδομάδα, πού εστίασε, ποιοι influencers της κοινής γνώμης ξεχώρισαν με τα σχόλιά τους (θυμηθείτε εδώ και την πρώτη έρευνά μας για τις Ευρωεκλογές).
Πάμε, λοιπόν, να διαπιστώσουμε τί αφήγημα διαμορφώνεται από 120.000 tweets και να δούμε με εύληπτο τρόπο τι απασχόλησε περισσότερο στην τελική ευθεία προς την ευρωπαϊκή κάλπη.
Προεκλογικός «πυρετός» & τα tweets απογειώνονται
Οι Ευρωεκλογές συγκέντρωσαν 121.820 tweets τις τελευταίες 7 ημέρες, σημειώνοντας 188% αύξηση σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αυτή η σημαντική άνοδος υπογραμμίζει το έντονο δημόσιο ενδιαφέρον καθώς πλησίαζε η ημερομηνία των εκλογών:
Αναλύοντας τα tweets ανά ημέρα, παρατηρείται ένας σχετικά σταθερός όγκος κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, ακολουθούμενος από μια δραματική αύξηση την Κυριακή των εκλογών, όπως είναι συνήθως αναμενόμενο σε γεγονότα εθνικού ενδιαφέροντος:
Ημέρα εκλογών στο Twitter
Με μια πιο διεξοδική ματιά στα δεδομένα της Κυριακής 9 Ιουνίου, η ωριαία ανάλυση δείχνει μια σταδιακή αύξηση καθόλη τη διάρκεια της ημέρας με αποκορύφωση το διάστημα μεταξύ 9μμ – 11μμ, δηλαδή, τις ώρες ανακοίνωσης των πρώτων αποτελεσμάτων:
Προσωπικότητες που επηρεάζουν τη δημόσια συζήτηση, όπως ο επικεφαλής του ΜέΡΑ25, Γιάνης Βαρουφάκης, οι δημοσιογράφοι Νίκος Χατζηνικολάου και Κώστας Βαξεβάνης, καθώς και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ξεχώρισαν στην κατάταξη βάσει του αριθμού των followers:
Οι πρόεδροι των κομμάτων ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, Στέφανος Κασσελάκης και Κυριάκος Μητσοτάκης, ήταν οι χρήστες που έγιναν περισσότερες φορές mention (@), όπως φαίνεται στην πρώτη στήλη παρακάτω. Στα top hashtags (στη μεσαία στήλη) αναδείχθηκαν διάφορες παραλλαγές για τις Ευρωεκλογές, καθώς και επιμέρους hashtags, όπως #τωρα_κκε και #μητσοτακης. Τέλος, στην τρίτη στήλη δεξιά, τα emojis που απαντήθηκαν περισσότερο κινήθηκαν από την ενημερωτική διάθεση των χρηστών μέχρι την πλέον ειρωνική:
Η δύναμη των λέξεων στην ανάδειξη θεματικών
Η απεικόνιση λέξεων, φράσεων και hashtags σε μορφή cloud αντικατοπτρίζει με μια ματιά τη συνολική εικόνα που αποτυπώθηκε στο X (Twitter) την τελευταία εβδομάδα. Οι επιμέρους θεματικές που αναδεικνύονται αποτελούν ανεκτίμητο εργαλείο για την κατανόηση του κοινού και σημαντικό πλεονέκτημα για κάθε brand που χρησιμοποιεί εργαλεία social listening. Μεταξύ άλλων, εντοπίζονται ονόματα προέδρων κομμάτων και υποψηφίων ευρωβουλευτών, προτροπές για αποχή, το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών (2023) και επικριτικά emojis:
Posts που «κέντρισαν» το ενδιαφέρον
Στα σχόλια που προκάλεσαν έντονο ενδιαφέρον και συγκέντρωσαν εκατοντάδες RTs ξεχωρίζουν, μεταξύ άλλων, ονόματα υποψηφίων, αναφορές στην επιστολική ψήφο και δηλώσεις πολιτικών προσώπων:
Το Twitter εκτός Ελλάδας
Εκτός Ελλάδας, τα αγγλόφωνα hashtags που ξεχώρισαν ήταν το #euelections2024, το #ep2024 και το #useyourvote. Αναφορά γίνεται σε διάφορες χώρες και σημαίες, αντανακλώντας το πανευρωπαϊκό ενδιαφέρον για τις εκλογές. Συγκεκριμένες λέξεις και φράσεις, όπως Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ψήφος, εκλογή, δημοσκοπήσεις και δημοκρατία, κυριαρχούν στις συζητήσεις, όπως φαίνεται στο παρακάτω word cloud. Αναφορές σε πολιτικά κόμματα, όπως SPD και AfD, αλλά και σε συγκεκριμένα πρόσωπα, όπως Clare Daly, υποδεικνύουν συζητήσεις για επιμέρους τοπικά θέματα στην Ευρώπη. Επιπλέον, δεν απουσιάζουν συγκρίσεις με τις προηγούμενες Ευρωεκλογές του 2019, καθώς και προτροπές τόσο από Twitter accounts της ΕΕ (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο), όσο και από απλούς χρήστες στο Twitter, για ενθάρρυνση των πολιτών να λάβουν μέρος στην εκλογική διαδικασία (#useyourvote):
Με μια σύντομη ανάλυση, λοιπόν, αποτυπώσαμε τα πιο σημαντικά στοιχεία που ξεχώρισαν για τις Ευρωεκλογές κατά την τελευταία εβδομάδα από τους χρήστες στο X (Twitter) στην Ελλάδα. Το θέμα αποτελεί ένα παράδειγμα της χρησιμότητας των εργαλείων social listening και της δυναμικής της δημόσιας συζήτησης. Παρακολουθώντας και αναλύοντας ακόμα περαιτέρω τις συζητήσεις στα social media, οι επαγγελματίες στους κλάδους της επικοινωνίας, των δημοσίων σχέσεων και του marketing μπορούν να αποκτούν πρόσβαση σε πολύτιμες πληροφορίες για το brand τους σε πραγματικό χρόνο.
Μείνετε μπροστά από τις εξελίξεις και αξιοποιήστε πλήρως τις δυνατότητες του social listening για να αναβαθμίσετε την επικοινωνιακή σας στρατηγική. Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα.
Ταυτότητα ανάλυσης
Πλατφόρμα συλλογής online media data: Brandwatch (digital listening, social listening)
Χρονικό διάστημα: 04/06/2024 – 10/06/2024
Online Μέσο: X (Twitter)
Keywording/Analysis: Clip News Team
Η παραπάνω ανάλυση αποτελεί μια ενδεικτική προσέγγιση, λαμβάνοντας υπόψη ότι διαφοροποίηση σε δείγμα των online media data και χρονικό πλαίσιο μπορεί να φέρει μια διαφορετική εικόνα μεγεθών.